Responsive design: hype of oplossing?

By | donderdag/29/09/2011

In Amerika lopen ze ermee weg. Talloze blogposts worden volgeschreven over de nieuwste trend: Responsive design. Met de komst van de smartphones en tablets een logische oplossing voor diegene die niet willen investeren in verschillende media. In Nederland druppelt dit fenomeen ook langszaam binnen. Is responsive design een blijvertje of een kortstondige hype?

Responsive design is een oplossing die gebruik maakt van een flexibel grid. Afhankelijk van de schermresolutie worden blokken op een andere plek gezet. Content blijft hetzelfde en dient dan ook kort en bondig geschreven te worden. Mobiel is leading dus lange gedichten worden niet meer gewaardeerd. Klinkt goed toch? Je bent in één klap klaar, houdt de kosten in de kiem en bedient daarmee toch al je bezoekers.

Sinds de enorme groei van mobiel internet verkeer kun je als bedrijf niet meer achterblijven en je bezoekers een trage website op postzegelformaat aanbieden. Flash lijkt al helemaal een schande. Less is more, het liefst HTML5 en Internet Explorer lager dan 9 telt bijna al niet meer mee. Grids bestonden al langer, maar een responsive design doet daar nog een schepje bovenop.

Is responsive design wel echt de oplossing voor alle media?

Paar jaar geleden toen er nog een 800×600 schermresolutie bestond en je enorm hip was met je 1024 monitor, kwam er uit Amerika ook een trend overwaaien: Liquid Design. Alles bleef wel op z’n plek staan, maar de blokken waren schaalbaar in de breedte. Zo had je twee vliegen in één klap en was je niet afhankelijk van de schermresolutie die je bezoeker had.

Nadat de prijs van monitoren enorm daalde en iedereen al vrij snel van de grote dozen overging naar mooie breedbeeld displays verdween liquid design ook al vrij snel van de kaart. Het was namelijk niet echt meer nodig, want je wil een liquid design niet bekijken op je 1920px scherm.

We zitten nu in eenzelfde overgangsfase. We hebben te maken met een enorme hoeveelheid schermresoluties en responsive design biedt zich aan als oplossing. Veel bedrijven weten niet of ze serieus aanwezig willen zijn op het mobiele net of zien  het nut  niet om daar een aparte investering voor te doen.

Mobiel bepaalt het allemaal, of niet?

Ik maak voornamelijk corporate websites. Eigenlijk ideaal om daarvoor een responsive design te maken. Maar kan ik een klant uitleggen dat deze zijn teksten moet beperken tot twee Post Its? En wil een klant wel de  content van zijn volledige website mobiel aanbieden? Wijkt de User Interface van een mobiele website niet af van een standaard website. Een simpele hoofdnavigatie met daarin 3 lagen kun je niet kwijt in een mobiele variant. Daarom moet er ook vanuit mobiel gedacht worden. Niks niet 3 lagen, maar simpele website structuren die de bezoeker gemakkelijk naar de pagina leidt die hij zoekt.

Ik kijk nog eens naar een aantal van mijn recente websites en hoe de blokken zich zouden verplaatsen wanneer het om een responsive website zou gaan. Call 2 actions staan aan de rechterkant dus zouden automatisch naar onderen verplaatsen. Wil ik dit wel, ze zijn juist rechtsbovenin geplaatst omdat ze belangrijk zijn. Een ander design toont 4 grote blokken naast elkaar die elk even belangrijk zijn. Dat wordt op de mobiel een behoorlijk stukje scrollen wanneer ze onder elkaar vallen.

Responsive design gaat uit van de eenvoud. Eenvoud die we door de groei van de techniek bij websites hebben kunnen loslaten. Mobiele websites en standaard websites zijn nu nog niet hetzelfde. Wie een beetje houdt van User Interface en design een warm hart toedraagt, zal in responsive design nog geen oplossing zien….

Meer artikelen over responsive design: