De treurige status van de (mobiele) reiswebsite

By | maandag/28/04/2014

Onze eerste Koningsdag is achter de rug, de bomen zijn groen gekleurd en de temperaturen gaan omhoog. Langszaam begin je aan de zomer te denken. En daarbij horen natuurlijk ook vakantieplannen!

Bij het zoeken naar een leuke vakantie is voor veel mensen Google de eerste stap. Vorig jaar toonde Google’s rapport “Our Mobile Planet” nog dat reizen  in de top 5 staat van meestgebruikte onderwerpen waarop wij zoeken. Maar hoe zit het eigenlijk met de mobiele status van de reiswebsites? Een zoekactie naar dit onderwerp  levert een artikel van Twinkle Magazine op uit 2012. Nu zijn we ruim 2 jaar verder en wat is hierin nu eigenlijk veranderd?

Travel Top 30: de grootste online spelers

Twinkle verwijst in het artikel naar de toenmalige Travel Top 30 op hun website. Leuk om die ook even voor 2013 te bekijken. Hieronder het lijstje:

  1. KLM
  2. TUI Nederland / Kras.nl
  3. Sundio Group
  4. Transavia.com
  5. Thomas Cook
  6. Travix
  7.  Landal GreenParks
  8. Emesa Nederland
  9. Roompot
  10. Vliegtickets.nl

Ik zal jullie alvast de verrasing verklappen: het meerendeel neemt nog steeds de smartphone bezoekers niet serieus.

De mobiele aanvoerders

KLM werd in het artikel uit 2012 al geroemd en stond ruim bovenaan. KLM snapt het gewoon, lopen voorop en doen hun best om hun klanten tevreden te houden.  Top!

Een stap in de juiste (mobiele) richting

De tweede vliegmaatschappij in dit rijtje,  Transavia heeft wat meer moeite om het te begrijpen. Wanneer ik met mijn smartphone via Google naar Transavia.com ga, krijg ik HET scherm wat je als mobiele bezoeker echt NOOIT wil krijgen. Juist het scherm met verwijzing naar de app. Ik wil geen app downloaden, ik wil zien wat je me te bieden hebt, dus ik klik op de link “ga naar de website”.

transavia

Ik heb nu spijt dat ik de app niet heb gedownload. Met de website kan ik helemaal niks op mijn smartphone. Met de app kun je wel gewoon een vlucht boeken. Dat dan weer wel… Maar lieve mensen van Transavia, wil je perse verwijzen naar je app, haal dan aub die link weg naar de website. Ik ben teleurgesteld. 🙁 Maar goed, toch een plusje omdat jullie in ieder geval een app hebben, zelfs voor Android en iPhone.

HuskSundio Group

Ik heb goede hoop op de Sundio Group die met een aantal grote namen zoals SunWeb, Jiba en GoGo redelijk gericht zijn op jongeren. Opvallend is eigenlijk de diversiteit in het mobiele aanbod. Aantal websites zijn alleen voor de desktop, Sunweb heeft dan een aparte mobiele site en de 3 websites die responsive zijn, lijken verdacht veel op elkaar. Maakt verder niet uit, ze zijn gelukkig mobiel. Ik pak even die van Husk.nl en probeer een reis te boeken. De site is lekker snel en zelfs de beschikbaarheid vloeit rap over mijn scherm. Ik spring zowat van blijdschap op als ik een “boek” knop zie staan, waarna ik in een andere beveiligde omgeving kom die ook gewoon smartphone proof is.

Helaas heeft SunWeb geen responsive website, maar een aparte mobiele website, die uiteraard ook apart is geindexeerd door Google. Naast de m.site heeft SunWeb ook een uitgebreide app, ik kan er zelfs mijn reis mee boeken.

Husk heeft naast zijn responsive website ook nog een iPhone app maar deze is meer voor gebruikers die hun reis al geboekt hebben en op de plek van bestemming nog wat informatie nodig hebben. De app is ook niet te vinden in de category “reizen”, maar in “lifestyle”. Logisch dus 😉

Vliegtickets

Vliegtickets heeft ook een soort van responsive website. Ongeveer 80% van de normale content op de homepage verdwijnt en alleen het zoekblok blijft achter. Het formulier heeft op de smartphone niet de bekende native formulieren dus het is vrij lastig om bijvoorbeeld met de datum prikker om te gaan.

Thomas Cook

Thomas Cook lijkt zich vooral te richten op apps. Ze hebben een ruim aanbod in zowel de Google Play als de Apple Store. Beetje jammer dat de website nog niet geschikt is voor de mobiele bezoeker, maar misschien zijn ze nog druk bezig 😉

De achterblijvers

Ander verhaal voor de websites www.tui.nl en www.kras.nl. De nummer 2 uit de lijst van online travel partijen heeft gewoon geen mobiele website. Ik zoek naar iPhone apps en die zijn zelfs niet aanwezig. Hoe willen ze op deze manier de online bezoeker nog kunnen servicen?

Landal is een organisatie die ik ook al een paar keer op Twitter “geprikkeld” hebt naar hun mobiele beleid. De laatste keer is al weer een aantal maanden geleden en toen kreeg ik als reactie terug dat ze bezig waren met een nieuwe website. Ik weet dat website trajecten veel tijd in beslag kunnen nemen en dat met name het hele boekingsproces lastig door te vertalen is naar kleinere schermen. Ik hoop dus dat Landal nog dit jaar kan komen met een website waar ook de smartphone bezoekers blij van worden.

De oprichter van Roompot heb ik twee jaar geleden eens gesproken toen ik bij BNR radio te gast was. Hij had toen nog zijn focus op social media maar was zeker wel geinteresseerd in mobiel. Nu twee jaar verder is er alleen nog maar een app voor de iPad met het magazine. Vorig jaar was er ook nog een iPhone app, maar die kan ik niet meer vinden.

Ik ben op zoek naar een verklaring

Wat is nu de reden dat de reisbranche zo enorm achterloopt? Het proces om een reis te boeken vergt natuurlijk wel het invoeren van een berg gegevens. Booking.com doet dit heel goed door dit te koppelen aan een inlog. Bij Landal of Roompot is dit natuurlijk wat lastiger omdat dit hier niet het geval is (Zou trouwens best handig om wel met inlog te gaan werken). Tevens is het binnenhalen van alle data voor bijvoorbeeld de last minutes redelijk traag en zwaar. Niet iets wat je snel zal kunnen doen op je mobieltje met de snelheid van 3G.

Kijken, kijken…kan niet kopen

Maar wat doen mensen nou juist op hun andere schermen: juist orienteren. En zelfs dat is bij het grote gros van de reiswebsites gewoonweg niet mogelijk. Ik hoop dat dit over twee jaar anders is. Dat Landal zich aan zijn belofte houdt en nog dit jaar met een mobiel vriendelijke website komt. Ik hoop dat de Sundio Group hun responsive website template gewoon even strak trekt ook naar hun andere websites. En dat meneer Roompot na het lezen van dit artikel zich ons gesprek herinnert en mij kan vertellen waarom ze er zelfs op achteruit zijn gegaan (van app naar niks).